Uitreiking Jan van Beaumont-penning 2016

U i t n o d i g i n g

Uitreiking Jan van Beaumont Penning, de Schoonhovense Stadsprijs voor historisch werk en onderzoek, vrijdag 9 september 2016

Op vrijdag 9 september a.s. wordt de Jan van Beaumont Penning 2016 uitgereikt aan de middeleeuws historicus de heer Bart Ibelings door burgemeester Roel Cazemier, beschermheer van de onderscheiding. Tevens is de Schoonhovense Commandeur van de Ridderlijke Duitsche Orde, de heer C. baron van Lynden, aanwezig bij de uitreiking in de Remonstrantse Kerk in Schoonhoven.

DSC06209 Bart IbelingsDe heer Ibelings ontvangt de onderscheiding voor zijn vele onderzoek naar Schoonhoven vóór 1581.
De resultaten hiervan werden in publicaties en presentaties weergegeven. Drs. Ibelings trad daarnaast op als adviseur bij de onderzoeken naar de middeleeuwse stadsrechten van Schoonhoven. De kwaliteit van die onderzoeken en publicaties wonnen door zijn ondersteuning sterk aan historische professionaliteit. Hij heeft met zijn adviezen, zijn onderzoek en publicaties een bijzondere bijdrage geleverd aan de kennis over het Schoonhovense cultuur-historisch erfgoed.

De toekenning van de Jan van Beaumont Penning is ook bedoeld als aanmoediging voor het aanstaande project van Bart Ibelings met de werktitel ‘de Ridderlijke Duitsche Orde te Schoonhoven’.
Het gaat hierbij om de ontsluiting van de vroegste (kerkelijke) geschiedenis van de stad van circa 1300 tot 1581. De Ridders van de Duitsche Orde (RDO) kregen vanaf 1395 de Bartholomeus kerk (de huidige Grote Kerk) met al haar bezittingen onder hun hoede. Dit aspect van de vroegste stadswording van Schoonhoven is tot heden niet onderzocht ondanks het bestaan van het rijke archief van de RDO in Utrecht. De speciale kennis en vaardigheden van een middeleeuws historicus zijn daarbij van essentieel belang. De RDO is anno 2016 ‘een charitatieve instelling met een rijke historie’ gevestigd te Utrecht.

De onderscheiding wordt voor de 16e keer uitgereikt en is een initiatief van de Historische Vereniging Schoonhoven. De toekenning wordt ondersteund door het Nederlands Zilvermuseum Schoonhoven, de
Stichting Nationale Zilverdag, het Goud- en Zilversmidsgilde St. Eloy, en de Verenigde Ondernemers Centrum Schoonhoven.

De bijeenkomst wordt gehouden in de Remonstrantse kerk, Kruispoortstraat 6, 2871 DK te Schoonhoven. U bent op vrijdag 9 september welkom om 20.00 uur. De kerk is open vanaf 19.30 uur.

Na de introductie door de voorzitter van de Historische Vereniging, Jeroen Patijn, volgt een introductie van de RDO, door de Schoonhovense Commandeur van de Orde, de heer C. baron van
Lynden. Bij de uitreiking van deze onderscheiding door Burgemeester Roel Cazemier, verzorgt Bart Ibelings een presentatie getiteld: ‘Ridders als hoeders van de kerk in Schoonhoven‘.

Aansluitend is er een ‘meet and greet’ onder het genot van een drankje en we besluiten de avond omstreeks 22.00 uur. Wij hopen u op 9 september te mogen begroeten.

Jeroen Patijn, voorzitter
Ruud Jaspar, secretaris