Historisch OntmoetingsPunt Schoonhoven – Brrr, die koude winters, weet u nog?

Het Historisch OntmoetingsPunt Schoonhoven zoekt herinneringen aan de ijzige winters van 1956 en 1963.

Heeft u nog foto’s van de bevroren Lek of van die enorme sneeuwpop? Of liggen die oude doorlopers bij u op zolder? Dan lenen wij die graag voor onze expositie in het HOP. Deze gaat over de ‘Kleine ijstijd’ van Schoonhoven; over de strenge winters van de jaren 1890, 1928, 1956 en 1963.
De Lek was toen volledig dichtgevroren met ijsschotsen en al! Het boek van Herman de Man ‘De barre winter van negentig’ vertelt over de ellende van daggelders die niets verdienden vanwege de strenge winter van 1890 en ook wat de boeren te verduren hadden. Volgens volkstellers had die winter slechts één op de tien huizen een brandende kachel.

Het Streekarchief kan veel materiaal vinden over 1890 en 1928, maar voor de jaren 1956 en 1963 hebben wij de hulp van u nodig. U kunt de foto’s en spullen afgeven aan de balie van de bibliotheek aan de Spoorstraat. De tentoonstelling is in januari en februari, daarna krijgt u uw eigendommen weer netjes terug.