27 oktober – Vrouwen in het vak van de Zilverstad.

Vrouwen in het vak van de Zilverstad. Opvolgende weduwen 1680-2000

Vrouwen in het goud- en zilvervak doen niet mee. Behalve als deze vrouw een weduwe van een zilversmid is, en dan nog ‘past ze alleen maar op de winkel’. Dit is in ieder geval het gangbare beeld. Maar de vraag is of dat klopt.

In Schoonhoven hebben weduwen sinds 1680 het recht hun overleden man op te volgen. Dat gebeurde dan ook helaas regelmatig en de zaak werd dikwijls met de identiteit van de weduwe voortgezet. ‘De weduwe Pluut’ is in de zilverwereld net zo bekend als ‘de Weduwe Van Nelle’ in de rest van Nederland.

Rene Kappers deed onderzoek naar het fenomeen ‘opvolgende weduwen’ in de Zilverstad. De uitkomsten zijn kwantitatief verrassend. Maar zeker ook de bijdrage van opvolgende weduwen aan het voortbestaan van Schoonhoven als zilverstad verrast. Over de opvatting dat de opvolging van vader op zoon in de Zilverstad al eeuwenlang de norm is, moet voortaan met meer nuance worden gesproken. Vrouwen deden er in Schoonhoven als weduwe zeker ook toe; in ieder geval sinds 1680.