september 2018 – Ridders, monumenten en feest in het park

Ridders, monumenten en feest in het park

Het thema in 2018 voor de Open Monumenten Dag is Europa. Ook in Schoonhoven zijn de sporen van  Europa tastbaar.

Zo had de Ridderlijke Duitse Orde  een Commanderij in Schoonhoven van 1395 tot 1578. Vanaf 8 september kunnen bezoekers in de Turfkelder onder het eeuwenoude Stadhuis een tentoonstelling zien over de Duitse Orde die vanaf de Kruistochten overal in Europa zijn invloed deed gelden. Een voor velen onbekend “hoofdstuk”uit de geschiedenis van onze stad. De Historische Vereniging heeft samen met de Archeologische  Werkgroep een heel fraai en bijzonder lezenswaardig  boekje gemaakt over de orde en  aanwezigheid in Schoonhoven .

De invloed van Europa is ook zichtbaar in een aantal monumenten in de Zilverstad. Beklim de toren van de Grote of Bartholomeus Kerk; sedert Napoleon eigendom van de Gemeente  i v m militaire belangen. Bewonder het interieur van de Sint Bartholomeus, R.K.Kerk  met zijn Italiaanse dakschilderingen en het orgel van de Oostenrijkse bouwer Mitterreither (rijksmonument) en bezoek de Oud Katholieke Kerk. In de oude Joodse synagoge, met een ritueel joods bad,  is nu het Edelambachtshuis /Rkkoert gevestigd waar pronkstukken van de Zilverkunst te bewonderen zijn.
De museumgalerij op de eerste etage van de oude synagoge is gratis toegankelijk (open van 10.00 – 17.00); 3 eeuwen antiek Schoonhovens zilver. De ruim 1200 zilveren voorwerpen geven een prachtig overzicht van wat er sinds 1629 in Schoonhoven is gemaakt.

Op  8 en9 september is nog de Expositie “Feest” met werken van het Franse zilverhuis Christofle te zien in het Zilvermuseum.  Natuurlijk is er een rondleiding door de stad en het Stadhuis. U kunt het “oog van de wereld” ontdekken op de overkluizing van de Haven.  De herinnering aan Schoonhoven vestingstad is zichtbaar in de Veerpoort waar een permanente wisselexpositie is van het werk van goud- en zilversmeden die in Schoonhoven zijn opgeleid. In het kader van Open Monumentendag hebben Marion Kappers en Stefan van Beeten, naast de goud- en zilver presentatie een extra bijdrage kunnen regelen van de lokale kunstenaars Orly Trost en Bart Louman.

Feest in het Springerpark , aangelegd in het begin van de 20eeeuw door Leonard  Springer als Engelse Landschapstuin  en 10 jaar geleden gerestaureerd. Deze Europese stijl  ontstond  in de 18eeeuw en werd in de 19eeeuw uiterst populair.  Er zal een uitgebreid feestprogramma geboden worden met informatie over de restauratie, wandelingen met uitleg over de natuur, vogels en planten; een speurtocht voor kinderen en heel veel muziek.

De succesvolle tweejaarlijkse kunstroute staat dit jaar ook voor een deel in het thema van de OMD: In Europa. Op 8 en 16 september zal er kunst worden tentoongesteld in een unieke, oude en historische locatie: het Artotheater.

Het volledige programma wordt vanaf half augustus gepubliceerd op de website van de Historische Vereniging  Schoonhoven.