Open monumentendag 2007 in Schoonhoven

Datum 9 september 2007

Onderwerp Persbericht Open Monumentendag

Geslaagde Open Monumentendag in Schoonhoven

De Open Monumentendag 2007 in Schoonhoven was voor velen een feest. ’s Ochtends werd de dag geopend door de voorzitter van de Historische Vereniging, Dick Mentink, die wethouder Mario Deerenberg het eerste exemplaar van het boekje Moderne Monumenten in Schoonhoven overhandigde. Mentink benadrukte het belang van het behoud en beheer van Moderne Monumenten. Nog al te vaak ziet men niet hoe historisch waardevol deze zijn. Maar ook moderne monumenten zijn markante vertegenwoordigers van stijlperioden die gezicht aan een stad geven. Extra nadruk kreeg de architectuur van Died Visser die er in slaagde een eigen individualiteit te ontwikkelen door elementen van de Amsterdamse school te combineren met de meer kubistische vorm van de Nieuwe Haagse School.

Het bijzondere van Schoonhoven is dat er veel stijlen uit de periode 1900-1965 nog in de stad zijn terug te vinden. Er is nog uniek bedrijfsmatig erfgoed in de vorm van vele zilversmidswerkplaatsen. Aan de andere kant is er de laatste tijd ook veel verdwenen wat het waard was te behouden, zoals de Hooikaasfabriek en de Willem de Zwijger ULO. Verder pleitte Mentink voor het behoud van de pakhuizen op de hoek Koestraat/Kruispoortstraat die tegelijkertijd aanbesteed en gebouwd zijn als de Remonstrantse kerk (gemeentelijk monument) en waaraan nog een bijzondere Joodse geschiedenis is verbonden. Deze pakhuizen staan namelijk op de nominatie te worden gesloopt. En eenmaal weg is altijd weg.

Wethouder Deerenberg antwoordde dat het duidelijk is geworden dat er in het verleden minder zorgvuldig met Schoonhovens historisch erfgoed is omgesprongen en dat de huidige goede contacten tussen gemeente en Historische Vereniging een positieve uitwerking heeft. Er wordt momenteel gezamenlijk gewerkt aan een inventarisatie van het industrieel erfgoed die eind dit jaar uitmondt in een voorstel tot uitbreiding van de lijst van gemeentelijke monumenten.
Vervolgens werd door hem bij de ingang van het Nederlands Goud- Zilver- en Klokkenmuseum een zuil onthult waarop de geschiedenis van het monument waarin het museum gehuisvest is wordt toegelicht.
Buiten wachtte de fanfare van Tavenu op de gasten en werd een feestelijke rondgang gemaakt over de Dam en de Haven waar even later de beiaardier Boudewijn Zwart het carillon van het stadhuis ging bespelen. Er werd druk gebruik gemaakt van de mogelijkheid de beiaard te bezoeken en velen namen meteen een kijkje in het stadhuis zelf. Tot laat in de middag bleven geïnteresseerden in de stad rondwandelen. Het was al met al een bijzonder geslaagde Open Monumentendag 2007.

EINDE PERSBERICHT

Laatst verschenen Nieuwsbrief