Hoe is Schoonhoven ontstaan? Waarvan leefden de stadsbewoners door de eeuwen heen? Wat is er nog te zien van de fortificaties van de oude vestingstad? En waaraan dankt de binnenstad zijn unieke stratenpatroon? Is het waar dat de stad ooit de tiende stemhebbende stad van Holland was? Welke rol speelde de kerk? En waarom is Schoonhoven eigenlijk de Zilverstad van Nederland?
Allemaal onderwerpen die aan bod komen in de populaire cursus Schoonhovologie van de Historische Vereniging Schoonhoven.

LESSEN
De cursus bestaat uit twaalf lessen van twee uur, gegeven door erkende Schoonhoven-kenners. De volgende onderwerpen komen aan bod:
1.    Ruimtelijke ontwikkeling van de stad Schoonhoven
2.    Stadsrechten
3.    Politieke ontwikkelingen (vanaf de republiek tot nu)
4.    Archeologie
5.    Militaire geschiedenis van Schoonhoven
6.    Religieuze historie
7.    De Grote Kerk: gebouw en geschiedenis van de Hervormde Gemeente
8.    Economie van Schoonhoven
9.    Schoonhoven Zilverstad
10. Stadswandeling
11. Archief Krimpenerwaard
12. Historisch Ontmoetings Punt (HOP)
Schoonhovologie besluit met een kort examen en een feestelijke slotbijeenkomst waarbij de geslaagden hun diploma ontvangen, zich ‘Schoonhovoloog’ mogen noemen en daarmee een bijdrage kunnen leveren aan de overdracht van de rijke cultuurhistorie van Schoonhoven aan volgende generaties.

INVESTERING
Deelname aan de cursus Schoonhovologie kost € 90,-, inclusief een jaarlidmaatschap van de Historische Vereniging Schoonhoven. Leden van de vereniging betalen € 75,-.

De eerstvolgende cursus start medio januari 2016 (steeds op donderdagavond om 19:30)
Locatie is de Bibliotheek Schoonhoven, Spoorstraat 3a.
De cursus is elke donderdagavond en duurt 13 weken.
De kosten bedragen € 90,00 voor niet-leden en € 75,00 voor leden van de HVS.

INFORMATIE & AANMELDEN
Interesse in de cursus Schoonhovologie?
Vul onderstaand formulier in (alle velden zijn verplicht) en er wordt zo snel mogelijk contact met u opgenomen over de beschikbaarheid van cursusplaatsen, tijden en de start van de eerst volgende opleiding.

Voornaam

Achternaam

Geboortedatum

Postcode

Woonplaats

Uw telefoonnummer

E-mailadres

Lid HVS?

IBAN nummer

Cursussen starten in januari en september en vinden afwisselend op donderdagavond of zaterdagochtend plaats.